structuur-miep
Lifestyle

Van chaoot naar structuur-miep in 5 stappen.

De lading was, een grondige stofzuigbeurt, het speelafspraakje van mini regelen, de weekboodschappen.. Oh ja en de administratie moet ook echt hoognodig bijgewerkt worden. Aarggh, help?!! Waar, wanneer en hoe krijg ik dit (+ de 25 andere dringende dingen) in godsnaam voor elkaar? En ook nog op tijd als het ff kan? Herkenbaar? Geen nood, Miss Dude to the rescue! 

Ik help je in 5 stappen om gestructureerder te worden en meer overzicht te krijgen. De stappen staan misschien niet heel erg functioneel in een rijtje, want wat voor mij werkt kan voor jou juist helemaal niet werken. En ook al ben ik een redelijke structuur-miep, een beetje chaotisch zal ik altijd wel blijven 😉

 

So much to do, so little time 

 

Soms zou ik willen dat er meer uren in een dag zouden zitten, om alles gedaan te krijgen. Ik ben dan wel hele dagen thuis, maar dat betekent niet dat ik de hele dag op m’n luie kont zit. Want, halloohoo.. Het huishouden is een dagelijks terugkerend karweitje en de kids willen ook graag op tijd eten en aandacht willen ze vaak toch ook wel. Zeker als het buiten dan ook nog eens lekker weer is, is de kans groot dat lekker buiten zijn het wint van al die taken die op je liggen te wachten. Wat dus resulteert is uitstelgedrag (pff, morgen weer een dag) of dat je ’s avonds laat nog heel chaotisch van alles door elkaar zit te doen. Waardoor je de volgende alleen nog maar meer moet doen en daardoor het overzicht helemaal kwijt bent.

 

DE VOORDELEN VAN EEN GESTRUCTUREERD LEVEN.

Volgens een Amerikaans onderzoek zijn mensen die gestructureerd en gedisciplineerd leven gelukkiger en leven ze langer. Ehm, oke. Dat vind ik nogal kort door de bocht, maar als ik even puur naar mijzelf kijk dan klopt het wel weer. Ik functioneer namelijk veel beter als ik alles op een rijtje heb en dus precies weet wat er moet gebeuren. Van chaos krijg ik stress en daar word ik alleen maar moe en absoluut niet gelukkig van. De voordelen van structuur in je leven zijn dus bijvoorbeeld dat je van te voren weet wat er allemaal moet gebeuren. Dat kan natuurlijk ook een nadeel zijn als je liever in het moment leeft. Als dat je voorkeur heeft is dat natuurlijk ook hartstikke prima!  Van structuur leer  je ook, in het begin door vallen en opstaan, wat echt belangrijk is en prioriteiten stellen. En dat is ook niet onbelangrijk.

 

• PLANNERS, AGENDA’S EN TO DO LIJSTJES •

 

strutuur-miep

 

Mijn eerste tip om meer overzicht te krijgen is misschien wel de belangrijkste. Namelijk, schrijf alles wat je moet doen. Of je dat nu in je agenda of planner doet of op een to do lijst, dat ligt een beetje aan wat je zelf het prettigste vind. Maar echt, schrijf alles op. Dan is het uit je hoofd en kun je goed kijken of al die taken echt wel zo belangrijk zijn. Nu kan ik mij voorstellen dat het ook best een beetje overdonderend kan zijn als je al die taken zo op papier ziet staan, maar het opschrijven is natuurlijk maar het begin. Als alles op papier staat kun je prioriteiten gaan stellen en alles gaan inplannen. Zo kom je misschien ook wel dingen tegen die je eigenlijk helemaal niet (zelf) hoeft te doen. Dat scheelt dan weer. Ik zou je overigens adviseren om niet alles te strak in te plannen, houd er rekening mee dat er onverwachte dingen tussen kunnen komen. 

 

• OCHTEND EN AVONDROUTINE •

Wat is er nu fijner dan geen wekker hoeven zetten, gewoon lekker lang in je bed blijven liggen? Niet veel, toch? Maar als je meer gestructureerd wilt zijn en leven is dat niet zo heel erg slim. Een duidelijke ochtend- en avondroutine is toch wel een must! Dus op een vaste tijd opstaan, ontbijten, douchen, aankleden en jezelf verder klaar maken voor de dag. Hoe je dat klaarmaken indeelt is aan jezelf natuurlijk. Ik pak ’s morgens altijd even een kwartiertje om in mijn bullet journal te kijken wat er allemaal op de planning staat. En dan ga ik aan de slag.

Ook ’s avonds is een vaste routine wel heel handig. Want het is natuurlijk heel verleidelijk om na een lange dag gewoon niks meer te doen en neer te ploffen op de bank, maar ja de afwas van het koken ruimt zichzelf niet op. En als je net als mij kinderen hebt, dan herken je vast wel het rondslingerende speelgoed enzo. Dat moet ook opgeruimd worden. Oké dat hoef je natuurlijk niet allemaal zelf te doen, de kinderen kunnen je daar best bij helpen.

•PLAN VAST VOORUIT •

Als de kinderen op bed liggen én je hebt opgeruimd kun je lekker even de tijd voor jezelf nemen. Of, als je het echt goed aan wilt pakken kun je doen wat ik doe. ’s avond plan ik namelijk altijd de volgende dag alvast globaal in. Zo hoef ik ’s morgens niet nog eens diep na te denken wat ik allemaal moet doen. Probeer ook een vaste tijd aan te houden om naar bed te gaan, want voldoende slaap is ook heel belangrijk. Als je te weinig slaapt hebt gehad begin je je dag al vermoeid. (Natuurlijk geeft op tijd naar bed gaan geen garantie voor voldoende slaap, maar je snapt mijn punt! Hoop ik)

 

• EEN OPGERUIMD HUIS IS EEN OPGERUIMD HOOFD •

Ken je die uitspraak? Vroeger vond ik dat maar onzin, want wat heeft mijn huis met mijn hoofd te maken? Inmiddels weet ik wel beter. Als het hier in huis rommelig en chaotisch is dan ben ik dat ook. En dan kan ik nog zoveel willen doen, maar dat lukt me dan gewoon niet. Dan weet ik niet waar en waarmee ik moet beginnen. Dus  breng wat orde aan in je huis. Begin in de ruimte waar je het meeste (bezig) bent. Gooi (of geef) dingen weg die je niet meer gebruikt. Overbodige spullen, hoe leuk ze misschien ook zijn, zorgen voor chaos en meer werk (want, dat is weer iets extra’s wat je moet opruimen of schoonmaken). Morgen pak je dan weer de volgende ruimte, totdat elke ruimte weer overzichtelijk is.

 

• VRAAG HULP •

Zeker in het begin kan het best even lastig zijn. Want ja, alle begin is moeilijk. Zeker als je planning toch niet zo is gelopen als je had verwacht kan dat best even tegenvallen. En je kan dan ook de neiging krijgen om het dan maar op te geven. Stop, niet doen! Geef het even tijd. En weet je, je hoeft ook niet altijd alles alleen te doen. Vraag je partner of een vriendin om hulp als je het even niet meer weet. En weet je nog dat ik het over prioriteiten had? Als iets geen prioriteit heeft, delegeer het dan lekker door naar een ander.

 

• VERGEET VOORAL JEZELF NIET •

Een laatste tip die ik je absoluut nog even mee wil geven is – als je vaker mijn blogs leest voel je ‘m waarschijnlijk al aankomen –  vergeet alsjeblieft jezelf niet! Alleen maar doorgaan en doorgaan, ondanks je gestructureerde planning, houd geen mens vol. Zorg daarom ook dat je ruimte overhoud om even iets voor jezelf te doen. Al is het maar een half uurtje per dag. Ga in dat half uurtje iets doen waar jij blij van word en energie van krijgt.

 

Dit waren mijn tips voor een meer gestructureerd leven. Hopelijk heb je er wat aan!
Ben jij ook een structuur-miep of ben je meer een  “go with the flow”-type?

 

Volg je mij al op social media? Je kunt mij vinden op Facebook, Instagram en Twitter

17 reacties

Laat een antwoord achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.