balans tussen werk en gezin
Lifestyle,  Selfcare

Tips voor meer balans tussen werk en gezin

Hoe heerlijk zou het zijn als we onze tijd zo in konden delen, dat alles wat aandacht nodig heeft deze aandacht ook zou krijgen? En dan op zo’n manier dat we er niet gestrest van raken. Gewoon de perfecte balans tussen werk en gezin. Klinkt heerlijk, hè? Helaas is het niet zo simpel te realiseren, hoe komt dat toch?

WAAROM IS HET ZO MOEILIJK OM DIE BALANS TE VINDEN?

Soms duurt het jaren om de, voor jou, perfecte balans tussen werk en gezin te vinden. En soms vind je die balans ook helemaal niet. Voor sommige mensen is dat overigens geen probleem. Maar als je zoveel behoefte hebt aan wat meer balans in je leven, dan kan het voor chaos en frustratie zorgen en daar word je natuurlijk niet vrolijk van. Waar ligt het toch aan dat we het zo moeilijk vinden om die balans te vinden?

Een reden zou kunnen zijn dat je niet helemaal helder hebt waar je tijd en aandacht precies heengaat. Of je hebt het juist wel helder, maar vind het lastig om hier verandering in te brengen. Want, hoe en waar begin je?

BRENG IN KAART WAAR JE PRECIES TEGEN AAN LOOPT.

Als je iets wilt veranderen is het wel zo handig om te weten wat je dan precies wilt veranderen. Ga voor jezelf eens na wat er nu precies niet lekker loopt. Waar besteed jij het meeste tijd aan? Ben je daar tevreden mee, of wil je juist meer tijd aan andere dingen besteden? Als je dit voor jezelf duidelijk hebt, dan kun je aanpassingen maken. Hou eens een week bij wat je allemaal doet op een dag. Wat valt je daar aan op? 

PRIORITEITEN STELLEN.

Kijk eens goed naar wat je allemaal moet doen. Is elke taak of afspraak echt zo belangrijk? Ik weet bijna zeker dat er wel een paar dingen tussen staan die eigenlijk helemaal niet zo belangrijk zijn. Oké, ze moeten misschien wel gedaan worden, maar moet dat echt per se direct gebeuren? Of kan die stapel wasgoed best even tot morgen wachten? En misschien is er ook wel iemand anders die het van je over kan nemen. Of dat nou over werk gaat of iets in het huishouden, er is vast wel iemand die jou kan en wil helpen.

MAAK EEN FUNCTIONELE PLANNING.

Ik zou echt niet weten waar ik zonder een goede planning zou zijn, maar met gewoon een planning maken red ik het niet. Een planning moet namelijk wel functioneel zijn. Gewoon lukraak alles opschrijven wat er gedaan moet worden werkt niet zo motiverend. Het word dan waarschijnlijk een mega lange takenlijst, waarvan je eigenlijk al weet dat het je niet gaat lukken om dat in 1x af te krijgen. Dat schiet ook niet echt op hè?! 

Lees ook 5 tips om productiever te werken

Besteed daarom voldoende tijd aan het maken van een planning. Bedenk tijdens het plannen hoeveel tijd je ongeveer nodig hebt om een taak af te ronden. Het is ook erg handig om alle taken over een aantal dagen te verdelen. Hou dan wel even goed in de gaten welke taken echt de prioriteit hebben en plan alles niet te strak in. Je weet namelijk van te voren niet wat er eventueel nog tussendoor komt. Plan niet alleen je werkgerelateerde taken of afspraken in, maar ook de afspraken die je met de kinderen of je partner maakt. 

WEES NIET ZO STRENG VOOR JEZELF!

De belangrijkste tip is misschien wel dat je wat liever voor jezelf moet zijn. Krijg je niet alles af? Jammer dan! Je bent ook maar gewoon een mens en geen robot. Wat is het ergste dat er kan gebeuren als je iets niet af krijgt? Of is het echt zo’n ramp om een collega of een familielid om hulp te vragen? Toegeven dat iets niet helemaal lukt wordt door veel mensen gezien als een teken van zwakte. Maar dat is het dus absoluut niet! Het is juist een teken dat je weet waar jouw grenzen liggen en je laat ermee zien dat je jouw grenzen bewaakt. 

Vergeet ook zeker niet om tijd voor jezelf te nemen. Of beter gezegd, tijd voor jezelf in te plannen. Het leven is al druk genoeg. Niet alleen qua werk, maar wat dacht je van je gezin en je sociale leven. Om dat vol te kunnen houden zul je echt wat meer aan jezelf moeten denken. Een half uurtje per dag is al voldoende om even wat rust voor jezelf te creëren.

WAT IK JE NOG EXTRA MEE WIL GEVEN..

Zoals ik eerder in dit artikel al aangaf, is het vinden van balans een lastig dingetje. Ik hoop dat mijn tips je een stukje zullen helpen, of je in ieder geval een beetje inzicht hebben gegeven. En als je de balans hebt gevonden is het goed om te weten dat je er wel alert op moet blijven, dat de balans jou geeft wat je nodig hebt. Het kan zo maar zijn dat wat nu voor jou prettig werkt, over een tijdje totaal niet praktisch meer is. Wat nu op dit moment prettig werkt, kan over een paar weken totaal niet handig meer zijn. 

 

Heb jij nog aanvullende tips? Deel ze dan in de reacties.

 

Volg je mij al op social media? Je kunt mij vinden op FacebookInstagram en Twitter

 

Eén reactie

Laat een antwoord achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.