slaapproblemen bij kinderen
Kids Talk

Slaapproblemen bij kinderen, wat kun je als ouder doen?

Slaapproblemen bij kinderen kunnen heel veel energie van jou als ouder vragen. Met Nadia hebben wij de nodige struggles gehad als het ging om naar bed gaan en slapen. Ze was ‘s avonds te druk in haar hoofd om te kunnen slapen en daardoor sliep ze ook echt niet voor 22:30 uur. En dat was natuurlijk veel te laat. Bij Alyssa hadden wij de hoop dat het slapen geen probleem zou zijn. Een tijd was het ook geen probleem, ze sliep binnen een half uur en sliep dan door tot de volgende ochtend. Helaas blijkt nu dat Alyssa hetzelfde probleem met slapen heeft als haar zus jaren had. 

SLAAPPROBLEMEN BIJ KINDEREN KOMT VAKER VOOR DAN JE DENKT.

Uit onderzoek blijkt dat ongeveer 80% van de kinderen tussen de 4 en 12 jaar problemen hebben met inslapen. Ze doen er langer dan 30 minuten over om in slaap te vallen. Dat kan verschillende oorzaken hebben, denk bijvoorbeeld aan angst in het donker of angst voor alleen zijn. Als jouw kindje daardoor niet in slaap kan komen kun je daar als ouder best wat mee doen. Je kunt een klein nachtlampje aandoen als je kindje naar bed gaat. Of je praat voor het slapen gaan met je kindje en verteld dat je echt niet zomaar weggaat. Sowieso is het verstandig, slaapproblemen of niet, om een vast avondritueel aan te houden en daar niet van af te wijken. 

De oplossing is helaas niet altijd zo simpel. Kinderen (en volwassenen) met een verstandelijke beperking, autisme of ADHD hebben vaak slaapproblemen. Deze slaapproblemen hebben alles te maken met de hersenwerking en zijn daardoor niet zo simpel op te lossen. Vaak is er dan hulp en advies van een arts nodig. Maar dat betekent natuurlijk niet dat het niet nodig is om een vaste routine te hebben, de vaste routine kan zeker bijdragen aan het verminderen van de slaapproblemen. 

EEN VAST AVONDRITUEEL GEEFT DUIDELIJKHEID VOOR ZOWEL KIND ALS OUDER.

Een vast avondritueel zorgt ervoor dat je kindje precies weet wat er gaat gebeuren. Nu kun je ervoor kiezen om een vast ritueel aan te houden bij het naar bed gaan, maar als slapen een probleem is kun je dat vaste ritueel beter al wat vroeger in laten gaan. Zo verlopen de avonden bij ons thuis eigenlijk altijd op dezelfde manier. Na het avondeten ruimen wij de tafel op en kan Alyssa nog even lekker spelen. Wij zetten dan de radio aan, dan speelt Alyssa net even wat fijner. In die tijd ga ik zelf altijd even een stukje wandelen, zodat ik daarna de energie heb om Alyssa in bed en in slaap te krijgen. Want het niet in slaapvallen is niet alleen voor Alyssa vervelend, het vraagt ook veel van mij.. daarom pak ik ‘s avonds even een me-time momentje. Zodra ik terug ben drinken we nog even wat en is het tijd om nog even samen te spelen en te knuffelen. 

 

slaapproblemen bij kinderen

 

ALYSSA’S BED RITUEEL. 

Tussen 18:45 en 19:00 breng ik Alyssa naar boven. Dan is het tijd om te douchen, pyjama aan en tanden poetsen. Daarna lezen we samen in haar bed haar favoriete boekje en zingen we nog een liedje. Na een dikke kus en knuffel ga ik naar beneden.  En dan is het altijd afwachten wat ze doet. Zo heel af en toe valt ze binnen een kwartier in slaap. Maar dat gebeurd eigenlijk alleen maar als ze de avonden daarvoor niet voor 23:00 in slaap is gevallen. Meestal gaat ze zingen en kletsen in haar bed totdat ze het beu raakt. Dan begint het lastige deel, ze gaat dan constant huilen. Uiteraard laten we haar niet lang huilen, maar gaan we naar haar toe om haar te troosten. Zodra ze uitgehuild is word ze enorm wild. Je ziet aan haar hele lichaamshouding dat ze nog te veel prikkels  heeft die er uit moeten. En die prikkels zorgen er voor dat ze niet kan slapen. Dit hele riedeltje van huilen en naar haar toe gaan kan makkelijk tot 23:00 duren. 

WAT KUN JE ALS OUDER DOEN OM JE KINDJE TE HELPEN?

Zoals ik hier boven al benoemde is een vast avond ritueel zeker aan te raden, maar er is meer wat je als ouder kunt doen. 

  • Geen drukke spelletjes en activiteiten voor het naar bed gaan.
  • Zachte en rustige muziek aan  in plaats van de televisie of andere beeldschermen voor het slapen gaan.
  • Niet te veel drinken voor het slapen gaan, dat voorkomt “mama, ik moet plassen”.
  • Beperk het eten en drinken van stimulerend voedsel voor het naar bed gaan,  zoals thee of zoete sapjes en snoepjes. 
  • Nog even een wandelingetje buiten voor het slapen gaan kan heel rustgevend werken en er voor zorgen dat je kind moe genoeg is om goed in slaap te vallen.

Mocht er echt niks werken en merk je dat je kindje er overdag ook echt hinder van ondervind, dan is het verstandig om even met een arts te overleggen. De arts kan je dan wat gerichte adviezen geven en eventueel bekijken of er iets anders nodig is om je kindje te helpen slapen. 

 

Wat doe jij als jouw kindje niet kan slapen?

 

Volg je mij al op social media? Je kunt mij vinden op FacebookInstagram en Twitter

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!