
Naar school, of toch nog niet?
Nee, dit is geen Corona gerelateerde blog over het terugkeren naar school. Vandaag neem ik je mee in een dilemma waar wij in staan met de jongste telg. Wij staan voor de keuze of we haar naar school laten gaan, of dat we haar toch nog wat langer op het dagcentrum laten. Het lijkt misschien heel simpel, maar dat is het toch net even niet. Of misschien toch ook wel.. nou ja, lees zelf maar..
OP NAAR SCHOOL.. UH, IK BEDOEL HET DAGCENTRUM..
Zodra je kindje 4 jaar is gaat hij of zij naar school (oké in sommige gevallen iets later). Van te voren ben je al bezig met uitzoeken welke school het beste past bij wat jij belangrijk vind. En waarvan je denkt dat het het beste is voor je kindje. Soms is het een hele zoektocht en soms ben je er zo uit.
Voor ons ligt het anders. Dat was bij Nadia al zo en nu met Alyssa weer. Voor Nadia was het gelijk duidelijk, zij ging naar speciaal onderwijs. Daar was geen twijfel over mogelijk en er was maar 1 optie. Nu staan we weer in een soortgelijke situatie, maar dan met Alyssa.
Alyssa gaat nu een jaar of 2 naar een orthopedagogisch dagcentrum. Toen ze daar startte hadden wij de hoop dat ze ooit door zou kunnen stromen naar speciaal onderwijs. Maar na verloop van tijd, toen wij duidelijkheid kregen over Alyssa’s beperkingen, hadden wij ons erbij neergelegd dat het er gewoon niet in zat. Ze leerde wel nieuwe dingen, maar wij zagen het niet meer gebeuren en op een of andere manier had ik me daar bij neergelegd (voor zover dat kan natuurlijk).
Begin dit jaar moest er een nieuw onderzoek gedaan worden om te kijken waar ze nu in haar ontwikkeling staat. Bij de bespreking van de resultaten vertelde de orthopedagoog dat Alyssa haar tijdens het onderzoek echt verbaasde. Ze liet dingen zien waarvan wij allemaal dachten dat ze dat (nog) niet kon. Ze is in een jaar tijd bijna 1,5 jaar gegroeid in haar ontwikkeling. Ze is zelfs zo vooruit gegaan dat de orthopedagoog mij vertelde dat wij serieus moesten gaan nadenken over plaatsing binnen het speciale basisonderwijs.
“Uh, wait.. what?”
WEL NAAR SCHOOL, OF TOCH NOG NIET?
Die zag ik even niet aankomen en ik moest hier echt even over nadenken. Misschien denk je nu “Dude! ze doet het zo goed dat ze naar school kan.. waar moet je over nadenken dan?” en dat snap ik. Als dit over iemand anders zou gaan, dan zou ik waarschijnlijk ook zo denken. Maar het is zo anders als het om je eigen kindje gaat.
Qua gedrag en vermogen is Alyssa echt nog klein. En daarom wilden wij het naar school gaan toch nog even uitstellen. Wij weten wel dat ze beter zo vroeg mogelijk kan gaan, maar gevoelsmatig zou het nog te vroeg zijn. Wij wilden eerst zien hoe haar groei en vooruitgang zich zou gaan ontwikkelen. Wat ook meetelde in die beslissing is dat wij niet zulke goede ervaringen hebben opgedaan met de school waar ze dan heen zou gaan. De orthopedagoog begreep ons standpunt heel goed en Alyssa mocht en kon gewoon blijven. Enigszins gerustgesteld gingen we verder zoals we voor die tijd al deden.
WETEN JULLIE HET ECHT ZEKER?
De afgelopen maanden is Alyssa nog verder gaan ontwikkelen. Vooral qua spraak! Er is nu echt communicatie mogelijk en ook haar werkjes doet ze steeds beter (vooral het alfabet en tellen gaat goed). De weken thuiszitten vanwege de corona maatregelen hebben haar onwijs goed gedaan.
En toen ging van de week de telefoon. De orthopedagoog wilde het toch nog even hebben over eventuele plaatsing op school. Ik was lichtelijk verbaasd, want we hadden duidelijk afgesproken dat we er nog mee zouden wachten. Dat snapte ze, maar er waren wat dingen aan het veranderen.
De groep waar Alyssa nu zit is erg klein. Ze heeft er 1 groepsgenootje. Qua niveau zitten ze redelijk op 1 lijn en dat is fijn. Zo leert Alyssa veel van hem en hij weer van Alyssa. Maar het groepsgenootje gaat zeer binnenkort naar school toe, waardoor Alyssa naar een andere groep zal moeten. En daar ligt een probleem. Ze zou dan naar een groep gaan waar de andere kindjes veel jonger zijn (niet alleen in leeftijd, maar ook in niveau). Op zich word er binnen de groepen wel met individuele doelen gewerkt, maar het is niet wenselijk als ze in een groep terecht komt waar ze geen aansluiting heeft.
Oeps..
De orthopedagoog vroeg ons om er toch nog eens goed over na te denken en haar zo snel mogelijk te laten weten of we het zeker weten. Want mochten we Alyssa toch nog school willen doen, dan was er wel haast.. want de deadline voor inschrijven is al bijna.
VANWAAR DIE TWIJFEL?
Zoals ik eerder al benoemde is Alyssa nog erg jong in gedrag. Ze kan nu een beetje communiceren, maar of ze het daarmee zal kunnen redden? Nu weet ik dat er gekeken word naar wat ze wel kan en ze maken op school gebruik van picto’s en gebaren, net zoals ze nu gewend is. Maar toch.. Op het dagcentrum is alles veilig en vertrouwd, op school zijn de klassen wat groter en gaat de hele dag anders. Is dat niet te veel in 1x? En hoe gaat dat met vervoer en haar luiergebruik?
Een ander punt wat gevoelsmatig heel zwaar weegt is de negatieve ervaring die we met die school hebben. En laat die school nu net de enige optie zijn..
GAAT ZE NU WEL NAAR SCHOOL, OF TOCH ECHT NIET?
Eigenlijk is het kiezen tussen 2 “kwaden”. Blijft ze op het dagcentrum waar het gevaar is dat ze niet veel verder zal ontwikkelen? Of gaan we toch voor de school waar ze hoogstwaarschijnlijk wel de kansen en mogelijkheden heeft om verder te ontwikkelen, maar waar we geen relaxed gevoel bij hebben?
Uiteindelijk gaat het erom wat het beste voor Alyssa is.. en dat is toch echt naar school gaan. Daar komt ze nog meer in contact met andere kinderen, kan nieuwe vaardigheden leren en zich verder ontwikkelen. Ik maak me wel een beetje zorgen om hoe ze deze grote overstap zal gaan handelen. Gelukkig is het nog niet zo ver en hebben we nog de tijd om haar (en mijzelf) hier op voor te bereiden. En ik neem aan dat mijn gevoel wel bij zal trekken, want elke klas en elke docent is weer anders en pakt de dingen weer anders aan.
VONDEN JIJ HET LASTIG OM EEN SCHOOLKEUZE VOOR JE KINDJE TE MAKEN?
Volg je mij al op social media? Je kunt mij vinden op Facebook, Instagram en Twitter
Gerelateerd
Dit vind je misschien ook leuk

Strakke planning VS losse planning: het experiment
9 april 2019
Tips om angsten te overwinnen
16 juli 2019