ineens een juf
Special Needs Kids

En dan ben je ineens een juf!

In een donkergrijs verleden ben ik een jaartje onderwijsassistente geweest in een kleuterklas. Heerlijk vond ik het om lekker te knutselen met de kinderen en ze spelenderwijs van alles te leren. Ik heb zelfs nog een tijdje getwijfeld of ik geen opleiding tot leerkracht moest gaan volgen. Uiteindelijk heb ik dat toch niet gedaan, want ik wist niet of het toch echt wel wat voor mij was. Misschien had ik dat beter wel kunnen doen, want nu ben ik ineens een juf..

EN DAN BEN JE INEENS EEN JUF.

Oké, dit geldt natuurlijk niet alleen voor mij! Bijna alle papa’s en mama’s zijn ineens een juf of een meester. Daar waar ik het in mijn onderwijsassistente tijd enorm leuk vond, word ik er nu toch iets minder enthousiast van. En ja, dan druk ik mijzelf nog netjes uit..

OPDRACHTEN VANUIT SCHOOL.

Alyssa zit niet op een “echte” school, dus voor haar kreeg ik geen schoolwerkjes. Wel was er regelmatig contact om te kijken hoe het ging en of ik hulp nodig had om de dagen door te komen met haar. En ik moet eerlijk zeggen, dat ging boven verwachting goed. Ik weet waar zij op het dagcentrum mee bezig is en dus kon ik voor haar genoeg werkjes vinden op internet. Voor Nadia was er wel schoolwerk vanuit school. De eerste week vond ik dat enorm handig, maar vanaf week 2..

De school van Nadia belde om even met Nadia te praten over hoe het ging en waar ze qua schoolwerk allemaal mee bezig was. Niks mis mee zou je denken. Nou let me tell you.. Ik werd daar dus niet zo blij van. Nadia gaat naar speciaal onderwijs i.v.m haar beperkingen. Op haar school zijn ze vooral ook gericht op het aanleren van vaardigheden die weinig met rekenen en taal te maken hebben. Zo heeft ze op school huishoudkunde, techniek, tuin en nog wat van die dingen. Wederom: niks mis mee. Het is juist goed dat ze hier ook aandacht aan besteden. Maar..

IK REGEL HAAR THUISONDERWIJS ZELF WEL!

Waar ik wel een probleem mee heb, is dat ze verwachten dat Nadia elke dag helpt met koken, een deel van het huishouden doet, klusjes in de tuin en dat ik haar ook techniek dingen laat doen. Ehm, hoe dan?! First off all.. Nadia is niet het enige kind hier in huis die extra tijd, hulp en begeleiding nodig heeft en ten tweede hoe ga ik dat allemaal in een schooldag proppen?! Daarbij komt dat ik het ook gewoon niet nodig vind dat zij dat allemaal doet (en bepaalde huishoudelijke taken zorgen ervoor dat ik mijzelf even terug kan trekken van alle chaos #loedermoeder)

Via e-mail hebben wij de school laten weten dat dit gewoon niet haalbaar was en dat ik keihard mijn best doe om allebei de dames bezig te houden met schoolse activiteiten. Uiteraard stond dat er in iets andere woorden, maar je snapt het idee vast wel 😉 Binnen no time was daar reactie vanuit school. Die reactie viel onder de noemer: eigen hachje redden, maar oké.. prima joh. Er zou geen telefonisch contact meer komen en er zou ook geen werk meer voor Nadia gegeven worden. Ja joh, prima.. ik regel haar thuisonderwijs zelf wel, ik ben toch al ineens een juf.

ZUL JE ALTIJD ZIEN.. ZIJN ZE GEK OP CREATIEVE DINGEN.. *ZUCHT*

Ik heb het altijd al geweten, ik ben niet zo’n moeder die blij word van lekker knutselen. Ik ben wat dat betreft gewoon niet zo creatief aangelegd. Nadia vind dat wel leuk, dat wist ik al. Maar ik wist dus niet dat Alyssa ook gek was op knutselen.

ineens een juf

Elke ochtend is deze juf mama de pineut. Alyssa leeft namelijk volgens strakke routine en zij heeft knutselen een onderdeel van haar ochtend routine gemaakt.. helaas!

STIEKEM VIND IK SOMMIGE DINGEN TOCH WEL LEUK.

Natuurlijk is het niet alleen maar negatief gezeur. Zo heb ik ook hele leuke en verbazingwekkende dingen ontdekt. Zo had ik verwacht dat het onwijs pittig zou worden met allebei de dames non stop thuis. Maar dat is mij tot nu toe enorm meegevallen! Beide dames hebben zo hun beperkingen en buien, maar daar merk ik nu eigenlijk niet zoveel van. Natuurlijk hebben we wel eens een mindere dag, maar die vallen echt mee. Op die dagen laat ik het schoolwerk ook maar een beetje los en laat ik mevrouw tablet en mevrouw YouTube wat extra toezicht houden 😉 Balans noemen ze dat hè?

Maar goed, de leuke dingen dus. Zoals jullie nu onderhand wel weten heeft Alyssa flinke spraakproblemen. Nu ze fulltime thuis is, en ons dus de hele dag door hoort praten, is haar spraak ook ineens vooruit gegaan. Ze kan ons nu simpele vragen stellen (bijvoorbeeld Alyssa appel eten?). En dat is niet alleen een stuk makkelijker voor ons allemaal, het is heel mooi om die hele ontwikkeling te zien.

Ook vind ik het enorm gezellig om met z’n allen bezig te zijn aan tafel. Nadia die druk bezig is met vingerhaken, Alyssa die lekker aan het tekenen is en Daan en ik die er gezellig bij zitten en genieten van het feit dat de meisjes zo lekker bezig zijn! ♥ (onze meisjes laten nu namelijk zien dat best lekker zelfstandig bezig kunnen zijn!)

LUISTEREN NAAR DE JUF!

Zoals ik eerder al vertelde gaat het boven verwachting goed. Alyssa wandelt overal een beetje tussendoor en Nadia doet haar best om zich zo goed mogelijk te houden aan de schoolwerktijden. Oké je zult begrijpen (en vast zelf ook wel herkennen) dat het soms met een beetje gemopper gaat. Maar hey, nu ben ik de juf, dus als ze niet luistert zet ik d’r gewoon in de hoek 😉

ineens een juf

Dat is natuurlijk een grapje hè! Ze zou sowieso gewoon weglopen uit de hoek, haha. Maar even serieus.. ik ben enorm trots op beide dames dat ze zo goed omgaan met deze hele f*cked up situatie. En ik.. tsja, ik ben nu dus ineens een juf. Maar dan wel een juf in Dude style 😉

HOE GAAT HET BIJ JULLIE? MOCHT JE NOG LEUKE LES IDEETJES HEBBEN, DEEL ZE DAN VOORAL IN DE REACTIES. STAY SAFE & BLIJF “LEKKER” THUIS 🙂

Volg je mij al op social media? Je kunt mij vinden op FacebookInstagram en Twitter

 

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.