Definitief naar school, of toch terug naar het dagcentrum?
Vandaag was de laatste dag van Alyssa’s proefplaatsing op het speciaal onderwijs. De afgelopen weken kreeg ik op Instagram dagelijks vragen over de proefplaatsing en hoe Alyssa het op school vind. In deze blog vertel ik je hoe de afgelopen weken zijn gegaan en geef ik antwoord op de vraag of ze nu echt definitief naar school mag.
3 WEKEN OEFENEN OP SCHOOL.
Als je mij op social media volgt, dan weet je dat ik het enorm spannend vond. En dat ik echt wel wat twijfels had over de proefplaatsing. Wij hebben namelijk altijd gedacht dat speciaal onderwijs niet haalbaar was voor Alyssa. Als dan ineens blijkt dat het een mogelijkheid is, dan gaat er van alles door je heen. “Zou ze het wel aankunnen? Het is zo anders dan het dagcentrum dat ze gewend is” Maar ook “kunnen ze Alyssa wel alles bieden wat ze nodig heeft?” Er is natuurlijk maar 1 manier om daar achter te komen en dat is door het gewoon te doen. En dat hebben we dus ook gedaan, of nou ja.. dat heeft Alyssa gedaan.
3 weken lang is ze naar school gegaan (-1 dag, want er stond tijdens deze periode ook nog een bezoek aan het epilepsiecentrum gepland, maar daarover schrijf ik later meer). Zo goed als ik kon heb ik Alyssa voorbereid op het naar school gaan, maar ze leek het niet echt te begrijpen. Totdat we op maandagochtend bij school waren. Met een grote glimlach liep ze richting de juffen die haar al op stonden te wachten. Ik kreeg nog snel een kus en daar ging ze dan..
ALYSSA SCHOOL TOE, MAMA?
De eerste dag was een succes! De juf vertelde dat ze het goed had gedaan en ik kon aan Alyssa merken dat ze het erg naar haar zin had gehad. De volgende ochtend vroeg ze om de 10 minuten of ze naar school toe mocht! Heel fijn om haar zo enthousiast te zien, alleen een beetje jammer dat ze dat al vanaf 04.00 uur vroeg 😉 Het vragen om school is letterlijk elke dag teruggekomen en binnen no time vroeg ze niet alleen of ze naar school mocht, maar vroeg ze specifiek om haar juf en haar meester. En als ik haar dan vertelde dat ze inderdaad naar de juf en meester mocht, dan was ze intens gelukkig.
Dat gaf ons een enorm goed gevoel, het contact dat wij met haar juf hadden was ook fijn. Elke dag gaf ze even een kleine update en elke dag was het een positieve update 🙂
HOE GAAT HET NU VERDER?
In de korte tijd dat Alyssa nu naar school is geweest heeft ze al veel geleerd. Ze heeft goed laten zien dat ze enorm leergierig is en dat ze heel graag wil. Ze heeft zelfs een aantal nieuwe voedingsmiddelen geproefd!!
De juf was erg positief en toen ik er naar vroeg gaf ze al aan dat ik mij geen zorgen hoefde te maken. Ze was ervan overtuigd dat Alyssa gewoon kon blijven. Dat was natuurlijk heel fijn om te horen, maar ik was er pas gerust op als ik het officieel zou horen. Want bij een plaatsing binnen het speciaal onderwijs komt net even wat meer kijken. Zo moet er bijvoorbeeld een indicatie afgegeven worden vanuit het PCL (permanente commissie leerlingenzorg) en als er binnen het onderwijs extra hulp(middelen) nodig zijn dan moet de gemeente daar toestemming voor geven.
DEFINITIEF NAAR SCHOOL.
De twijfels die wij in het begin hadden zijn in de drie weken verdwenen. Wij hebben er steeds meer vertrouwen in dat Alyssa zich prima zal kunnen redden op school. En gelukkig zijn wij niet de enigen. De school ziet voldoende mogelijkheden voor en met Alyssa. Natuurlijk zijn er wel aandachtspunten, maar dat zijn geen dingen waardoor ze niet zou kunnen blijven.
Vanmorgen kregen wij dan eindelijk te horen dat Alyssa kan en mag blijven op school! Dus vanaf aanstaande maandag gaat ze definitief naar school en daar zijn wij blij mee. Alyssa zelf ook, want ze geniet enorm van het naar school gaan en ze knapt er echt van op. De orthopedagoog van het dagcentrum had dus toch gelijk. Ze was echt toe aan een nieuwe uitdaging en die krijgt ze nu volop!
Volg je mij al op social media? Je kunt mij vinden op Facebook, Instagram en Twitter