5 tips voor een goede nachtrust!
Lifestyle,  Selfcare

5 tips voor een goede nachtrust

Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar als ik niet goed of te weinig slaap dan is mijn dag op voorhand al niet meer te redden. Voor mijn gevoel kan ik dan nergens grip op krijgen en loop ik de hele dag achter de feiten aan. Zó f#cking irritant én vermoeiend! Daarom deel ik vandaag mijn 5 tips voor een goede nachtrust met je. 

De afgelopen maanden was het slapen voor mij echt een drama. De ene nacht kwam ik dus niet voor 03.30 uur in slaap en de andere nacht viel ik wel direct in slaap, maar werd ik na een paar uurtjes slaap wakker om vervolgens niet meer in te slaap te komen. En waar het nou aan lag? Geen idee. Omdat ik het gewoon even niet meer wist ben ik op zoek gegaan naar tips om mijn nachtrust te verbeteren.

 

Oorzaken van slecht slapen.

Ik denk dat iedereen wel eens slecht slaapt. Een keertje is ook niet zo erg, maar als het slechte slapen aan blijft houden kan dat vervelende gevolgen hebben. Daarom is het handig om te proberen te achterhalen wat de oorzaak van het slechte slapen is. Soms is de oorzaak eigenlijk vrij eenvoudig, toch mama’s en papa’s van kleine kindjes 😉 Andere veelvoorkomende oorzaken zijn;

  • Piekeren en stress. 
  • (te) veel cafeïne.
  • Lichamelijke klachten zoals pijn of jeuk.
  • Veel naar het toilet moeten.

En soms weet je ook gewoon niet waar het aan ligt. Op internet zijn verschillende vragenlijsten die je in kunt vullen om eventueel de oorzaak te achterhalen, maar daar geloof ik niet zo in. Als het slechte slapen lang aanhoud is het misschien wel verstandig om dit eens met je huisarts te bespreken. Al hoor ik wel dat de oorzaak vaak stress genoemd word. Ik geloof best dat dit in veel gevallen ook zo is, maar net als bij andere klachten word er al heel snel gezegd dat het door stress komt. Maar goed, ik dwaal een beetje af. 

 

Een volwassene heeft gemiddeld 8 uur slaap nodig om de dag goed door te komen.

Ja, leuk hoor.. Maar als je niet aan die 8 uren slaap komt?

 

5 tips voor een goede nachtrust.

Ik hoop natuurlijk dat jullie mijn tips niet nodig hebben, maar mocht je toch wat last hebben van een verstoorde nachtrust dan heb je hier misschien wel wat aan.

Beweeg voldoende

Sowieso is beweging heel erg belangrijk, denk bijvoorbeeld aan de race tegen de kilo’s daarbij is bewegen echt cruciaal. Maar ook als je veel last van hoofdpijn hebt is het heel gezond om dan een frisse wandeling te maken. 

Dagelijks voldoende bewegen zorgt er ook voor dat je hormoonspiegels een natuurlijke vorm aannemen, waardoor je ‘s avonds beter in slaap komt. Dus ga lekker veel wandelen, fietsen, hardlopen of weet ik het wat, maar zorg dat je in beweging komt. 

Wees voorzichtig met de volgende voedingsmiddelen

Voedingsmiddelen met cafeïne zoals koffie, thee, cola en energiedrankjes belemmeren de slaap, het heeft namelijk een opwekkende werking en jaagt de moeheid weg. Ook stimuleert cafeïne de maag, nieren en darmen. 

Een glaasje alcohol lijkt een prima idee om in slaap te komen, maar toch is het dat niet helemaal. Het helpt je vaak wel om in slaap te komen, maar het effect is na een paar uur weer weg. Je zult dan onrustiger slapen waardoor je iet uitgerust wakker word. 

Pittig gekruide maaltijden worden ook afgeraden als je moeite hebt met in slaap komen. Vooral gerechten met knoflook en pepers. Deze kunnen namelijk leiden tot hoofdpijn en maagzuur en problemen met de spijsvertering. Waardoor je dus ook weer moeilijker in slaapt komt.

Verminder prikkels

In de meeste slaapkamers staat tegenwoordig wel een televisie. Ik vind het zelf ook heerlijk om nog even te zappen als ik in bed lig. Maar dat is dus eigenlijk niet zo verstandig. Net als nog even via je telefoon of tablet op internet rondneuzen. De prikkels die we van deze apparaten krijgen stimuleren en belasten ons zenuwstelsel. Ook geven de schermen veel licht en dat kan er voor zorgen dat je niet moe genoeg raakt om te slapen.

 

5 tips voor een goede nachtrust

 

Geen middag- of schoonheidsslaapje

Als je door het gebrek aan slaap overdag heel moe bent, is het natuurlijk ontzettend verleidelijk om even een dutje te doen. En laten we eerlijk zijn, als je dit heel af en toe doet is dat natuurlijk geen probleem. Maar als je dit regelmatig doet zal je lichaam eraan gaan wennen en dan blijft je slaappatroon verstoord. 

Ontwikkel een vaste routine

Bereid jezelf elke avond op de zelfde manier voor op het slapen gaan. Bijvoorbeeld voordat je naar boven gaat nog even wat kleine spulletjes opruimen, en alles goed afsluiten. Eenmaal boven direct je slaapkleding aandoen, gezicht schoonmaken en tanden poetsen. Lees eventueel nog even in je favoriete boek en dan de lichten uit en ogen dicht. Ons lichaam zal snel aan de routine wennen en binnen korte tijd zal het lichaam zichzelf goed voorbereiden op het slapen gaan. 

Dit waren mijn 5 beste tips. Heb jij nog aanvullingen? Laat het me dan zeker even weten! ♥

 

Wat doe jij om ervoor te zorgen dat je aan voldoende uren slaap komt?

Volg je mij al op social media? Je kunt mij vinden op FacebookInstagram en Twitter. 

 

 

 

11 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!