rust creëren
Selfcare

5 tips om rust te creëren in drukke tijden

De drukste maand van het jaar staat weer voor de deur, december! De maand van Sinterklaas, kerst en oud&nieuw. Het is een maand vol met familie, vrienden en gezelligheid. Maar ook een maand vol geregel en sociale verplichtingen. Druk, druk, druk dus. In dit artikel geef ik je tips om toch een beetje rust te creëren in de drukke decembermaand.

VRIENDEN, FAMILIE EN GEZELLIGHEID.

December staat in het teken van gezelligheid. Of dat nu is door lekker met zijn allen te eten, of door de feestdagen groots aan te pakken. Ontzettend leuk natuurlijk, maar er komt ook nog wel het een en ander aan geregel aan te pas. Waar vieren we Sinterklaas? En kerst, vieren we dat alleen met ons eigen gezin? Of nodigen we de hele familie uit? Om het nog maar niet eens over de plannen voor oud&nieuw te hebben. Begrijp me niet verkeerd, alle feestdagen zijn super gezellig hoor. De sfeer, de cadeautjes, het lekkere eten en het gezelschap waar we het mee vieren, maar het is natuurlijk ook gewoon ontzettend druk allemaal.

RUST CREËREN IN DRUKKE TIJDEN.

Veel mensen krijgen zo na de feestdagen last van allerlei klachten. De één word echt ziek en de ander is gewoon ontzettend moe. Dat is niet zo gek natuurlijk, want zoals ik eerder al zei, december zit vol verplichtingen. En ook al kiezen we daar vaak zelf voor, het voelt vaak wel als een verplichting. Daarom is het juist in drukke perioden ontzettend belangrijk om toch wat extra rust te creëren, anders hou je het niet vol. En als je het wel vol houdt dan merk je het vaak, als het weer wat rustiger is, aan je lichaam en je geest dat het toch een beetje too much was.

TIPS OM WAT EXTRA RUST TE CREËREN

Als je mij al langer volgt, dan weet je dat ik van mening ben dat we echt wat beter voor ons zelf moeten zorgen. Daarom heb ik 5 tips voor je verzameld die je hopelijk gaan helpen om ook in de drukke decembermaand jezelf niet te vergeten. Want je hebt er helemaal niks aan als je jezelf voorbij loopt in alle drukte.

1. Creëer overzicht. 

Planning is key! Maak in je agenda of planner een duidelijke planning om goed overzicht te krijgen van alles wat je moet doen voor de feestdagen. Denk bijvoorbeeld aan waar welke feestdag gevierd word, wat je (eventueel nog) aan cadeautjes moet kopen en alle boodschappen die gehaald moeten worden. Stel hierin ook prioriteiten. Wat is het belangrijkste en wat moet je als eerste doen? Zodra je dat gedaan hebt kun je het afstrepen (wat een mega productief gevoel geeft, just saying). Zo houd je een goed overzicht en ga jee gen dingen dubbel doen, of vergeten!

2. Zorg goed voor jezelf.

Goed voor jezelf zorgen is natuurlijk altijd ontzettend belangrijk, goed eten en drinken, bewegen en op tijd rust nemen. In drukke tijden zijn we nogal eens geneigd om onszelf helemaal onderaan onze to-do lijst te zetten, met als gevolg dat we alleen moe en gespannen zijn. En je wilt natuurlijk wel gewoon van de gezelligheid van de feestdagen kunnen genieten. Probeer daarom kleine rustpuntjes te vinden. Het hoeft echt niet iets groots te zijn. Op je gemakje een kop thee of koffie drinken, vroeg naar bed gaan of een fijne wandeling doen al wonderen. Plan deze momenten ook in, anders komt het er waarschijnlijk niet van.

3. Je hoeft niet constant sociaal te zijn.

Geef het gewoon ook aan als alle afspraken je een beetje teveel worden. Het is echt niet erg om een keer nee te zeggen als je wordt uitgenodigd om ergens wat te gaan drinken of om samen te gaan winkelen. Je vrienden zullen je echt niet minder aardig vinden. Het is juist goed om af en toe even een dagje niet bereikbaar te zijn, even de tijd voor jezelf te nemen. 

4. Laat de boel even de boel.

Veel mensen functioneren het beste als onze omgeving netjes opgeruimd is, ik wel in ieder geval. Maar na een hele drukke dag is het echt geen ramp om de boel gewoon even de boel te laten. Slingert er wat rommel van de kinderen of je partner rond? Dat kun je morgen, met frisse energie, ook nog opruimen. Want na een drukke dag is flink opruimen vaak het laatste waar je behoefte aan hebt. En zo erg is het echt niet, het is erger als je gestrest en doodmoe als een malle door je huis gaat om het aan kant te krijgen. Kun je het echt niet laten doen? Vraag je partner of kinderen (als ze oud genoeg zijn) om je te helpen. Dan kun je daarna even bijkomen op de bank, of lekker op tijd naar bed gaan.

5. Lach, geniet en neem niet alles zo serieus!

Als laatste tip wil ik je meegeven dat het allemaal niet zo perfect hoeft te zijn. Gaat er iets mis? Of ben je iets vergeten? Chillll.. adem in en adem uit, de wereld vergaat echt niet. Maak er gewoon het beste van, geniet van de gezelligheid met familie en vrienden. Waarschijnlijk kun je er, nadat je eerst even gebaald hebt, wel de lol van inzien en maken jullie er met zijn allen een lolletje van.

 

Heb jij snel last van december stress? Hoe zorg je er dan voor om jezelf niet voorbij te lopen?

 

Volg je mij al op social media? Je kunt mij vinden op FacebookInstagram en Twitter 

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!